Sekretarz Generalny KUPS, Barbara Groele, w rozmowie z serwisem www.portalspozywczy.pl poruszyła temat zależności pomiędzy trendami konsumenckimi, świadomością w zakresie prawidłowego żywienia, a ofertą  producentów rolno-spożywczych.  Produkty owocowo-warzywne o prozdrowotnych właściwościach zyskują na znaczeniu i zasługują na to, aby skutecznie wyróżniać je na sklepowej półce, na przykład dzięki Systemowi Jakości Certyfikowany Produkt (CP). O trendach konsumenckich i ich wpływie na decyzje zakupowe przeczytasz poniżej.

 

Materiał ukazał się 30 sierpnia 2019 r. na www.portalspozywczy.pl

KUPS: Edukacja żywieniowa wpływa na decyzje zakupowe

– Im bardziej świadomy klient, tym bardziej jego decyzje zakupowe skupiają się na produktach o prozdrowotnych właściwościach – mówi w rozmowie z serwisem www.portalspozywczy.pl Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS.

Dostrzeganie trendów i mówienie o nich głośno z pewnością ma wpływ na ich dalsze kształtowanie, jednak pamiętajmy, że to klient wyznacza kierunek. Globalizacja, szeroki wybór produktów, dostęp do internetu, a więc i do informacji – to wszystko wpływa na wzrost świadomości konsumentów. Chcą wiedzieć, co kupują i jak ten produkt będzie wpływał na ich zdrowie. To zresztą pokazują wyniki badań, które przeprowadzaliśmy w ramach projektu System Jakości Certyfikowany Produkt (CP) – 42% kobiet wybiera produkt spożywczy w oparciu o jego skład i właściwości, marka decyduje tylko w 10% przypadków. Ludzie coraz chętniej czytają etykiety, bo są świadomi, że to, co jedzą, wpływa na funkcjonowanie ich organizmu teraz i w przyszłości. Świadomy konsument to taki, który właśnie wiąże zbilansowaną dietę z tym, co wkłada do koszyka. Oczywiście nie wszyscy przywiązują do tego wagę, jednak niezaprzeczalnie liczba osób świadomych wzrasta – mówi Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS.

Świadomość, a wiedza na temat zasad prawidłowego żywienia to dwie różne rzeczy. Sama wiedza nie wystarczy do zmiany nawyków żywieniowych, a co za tym idzie, do zmiany decyzji zakupowych.

Pomiędzy świadomością a wiedzą na temat zbilansowanej diety istnieją bardzo widoczne zależności. Jeśli edukujemy konsumenta, że minimum 5 porcji warzyw i owoców stanowi podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, zakotwiczymy mu myśl, że warto po te produkty rolne sięgać. Jeśli dodatkowo przedstawimy realne korzyści z ich spożywania, może to stopniowo wpływać na wzrost zapotrzebowania na nie. Jeśli dodamy do tego informację, że szklanka soku, również pasteryzowanego, może stanowić jedną z zalecanych porcji owoców lub warzyw, mamy kolejny wpływ na nawyki żywieniowe i zwiększenie świadomości. Mówię oczywiście o pozytywnych aspektach, jednak edukacja polega też na walce z mitami, takimi jak np. chemiczne dodatki w sokach (do soków nie wolno dodawać sztucznych barwników, aromatów czy konserwantów). Jest to oczywiście długotrwały proces, nie rozmawiamy o perspektywie półrocznej, a co najmniej kilkuletniej – dodaje ekspertka.

Dodaje, że czasami ściąganie każdego produktu z półki i czytanie etykiety zajęłoby z pewnością dużo czasu. Zapewne dlatego aż 81% matek deklaruje, że zwraca uwagę, czy dany produkt posiada certyfikat potwierdzający jego jakość, umieszczany na froncie opakowania. – Forma graficzna zdecydowanie przykuwa wzrok bardziej niż tabela wartości odżywczych i nie wymaga brania do ręki każdego produktu – mówi Barbara Groele.

W listopadzie 2018 roku KUPS uruchomił System Jakości Certyfikowany Produkt (CP).

System Jakości Certyfikowany Produkt (CP) to po prostu narzędzie dopasowane do dzisiejszych potrzeb, które pozwala spotkać się konsumentom i producentom w połowie drogi. Wymogi przystąpienia do Systemu są proste i jasne: brak dodatków chemicznych i możliwość oznaczenia produktów minimum dwoma oświadczeniami zdrowotnymi i/lub żywieniowymi, oczywiście właściwości prozdrowotne muszą być udokumentowane. Przykładamy do tego szczególną uwagę, gdyż oznaczenie Certyfikowany Produkt (CP) to potwierdzenie jakości w opinii 93% konsumentek. Duże zaufanie do znaku wspiera więc działania promocyjne przetwórców, pomagając jednocześnie wyróżnić produkt na sklepowej półce, przed którą klient dokonuje wyboru.