„Treści marketingowe w oznakowaniu i reklamie” – pod takim hasłem 24 lipca 2019 r. odbyły się warsztaty branżowe zorganizowane przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS). W spotkaniu udział wzięło prawie czterdziestu przedstawicieli firm z branży owocowo-warzywnej oraz handlu, którzy mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę i przedyskutować możliwości wyróżniania właściwości prozdrowotnych produktów spożywczych z wykorzystaniem oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych.

Nieodpłatne warsztaty odbyły się w ramach projektu System Jakości Certyfikowany Produkt (CP), skierowanego do przetwórców posiadających w swojej ofercie produkty z owoców i warzyw, które w większości charakteryzują się właściwościami prozdrowotnymi. Oznakowanie produktów i ich marketingowe wyróżnienie na sklepowych półkach jest ściśle precyzowane przez przepisy, które uczestnikom warsztatów przybliżyła Izabela Tańska, Doradca ds. Prawa Żywnościowego. Zwróciła ona uwagę nie tylko na zasady stosowania oznaczeń zgodnie z prawem, ale także na odpowiedzialność branży w kontekście zaufania konsumentów do przetwórców i producentów produktów z owoców i warzyw. Uczestnicy warsztatów mieli również możliwość wzięcia udziału w dyskusji przy okazji omawiania pozytywnych i negatywnych przykładów znakowania produktów oraz wykorzystania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych do podkreślenia pozytywnego oddziaływania produktu i jego składników na funkcjonowanie organizmu.

Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS, przedstawiła uczestnikom jedną z możliwości wyróżnienia wyrobów z owoców i warzyw, które charakteryzują się wysoką wartością odżywczą. Opracowany wspólnie z ekspertami ds. żywienia znak Certyfikowany Produkt (CP) pomaga promować jakościowe produkty z owoców i warzyw, których wartość odżywcza pozwala na zastosowanie oświadczeń zdrowotnych i żywieniowych. Prosta procedura przystąpienia do Systemu Jakości Certyfikowany Produkt (CP), a także wsparcie merytoryczne i eksperckie w procesie aplikacji sprawiają, że producenci mogą wykorzystać w komunikacji oświadczenia żywieniowe i zdrowotne podkreślające naturalność, bogactwo składników mineralnych i witamin, a tym samym właściwości prozdrowotne produktów z owoców i warzyw. Eksperci i naukowcy, jak również Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), podkreślają konieczność zwiększenia spożycia warzyw i owoców przez konsumentów w celu zapobiegania chorobom cywilizacyjnym. Promocja produktów z owoców i warzyw może się więc opierać na prezentowaniu ich jako metody na wzbogacenie i uzupełnienie diety w cenne składniki odżywcze.

Liczne pytania oraz duże zainteresowanie pokazały, że, z uwagi na zawiłość przepisów prawa żywnościowego, istnieje zapotrzebowanie na pogłębianie wiedzy, ale także na rozwiązanie takie jak stosowanie na produktach znaku Certyfikowany Produkt (CP), który ułatwia komunikację w zakresie oświadczeń zdrowotnych i  żywieniowych, na które konsumenci zwracają coraz większą uwagę.

Zobacz również: